Selasa, 13 Julai 2010




Sekian lama sudah rasanya tak berada di Gelanggang Gayong Ma,Arifat Malaysia, terasa rindu sangat dengan teman-teman seperjuangan dulu kini dan selamanya. Terutama kepada guruku yang tak pernah jemu mendidik aku supaya aku dapat mengenal erti kehidupan ini dengan bergantung dan bersearah diri kepada allah s.w.t. Bukan senang utk kita nk zahirkan ataupun merasakan kebergantungan kita kepada allah s.w.t semua ini memerlukan satu perkara yang paling penting. Perkara paling penting itu merupakan anak kunci kepada semua penyelesaian masaalah didunia ni, iaitu ilmu. Alhamdulillah dengan konsep yang telah aku pelajari daripada silat gayong ma’arifat ini aku dapat lebih merasakan kebergantungan aku kepada allah s.w.t. syukur sangat-sangat. Pada mulanya memang aku rasa ragu dengan apa yg aku pelajari di dalam gayong ma’arifat ni. Mana tidaknya, semasa aku mendaftar untuk menjadi ahli sewaktu itu gayong ma’arifat ini seingat aku masa tu gayong ma’arifat belum lagi dikenali di negeri tempat aku membesar (Kelantan). Waktu itu terlalu banyak tohmahan dan fitnah terhadap gayong ma’arifat. Kami di tuduh menggunakan jin, makhluk halus dan sebagainya.sebenarnya bila aku selidik balik taka da pun unsur memuja jin dan makhluk halus itu semua, kerana kami di ajar supanya banyakkan istigfar, berzikir kalimah-kalimah allah, bangun untuk solat malam, memperbanyakkan selawat ke atas nabi dan mengamalkan puasa sunat. tapi alhmdulillah perasaan itu semakin hari semakin yakin dengan kuasa allah s.w.t. kerana tanpa kuasanya manusia ini tidak boleh untuk berbuat apa-apa. Hatta nk berjalan pun tak boleh. Berbekalkan ilmu yang telah aku pelajari satu ketika dulu, konsep gayong ma’arifat ini aku gunakan dalam setiap ruang lingkup kehidupan aku setiap hari. Termasuk juga aku mengaplikasikan dalam menggapai cita-cita aku untuk meletakkan islam itu setinggi-tingginya.. syukur alhmdulillah.. walau apepun aku tetap mendoakan supaya allah mengampuni segala dosa guruku yang pernah mendidik aku untuk menjadi insan yang berguna kepada agama dan masyarakat. Dulu guru aku selalu berpesan ilmu yang aku belajar ni bukanlah untuk menunjuk lagak sesama muslim siapa lebih kuat. Tapi aku diajar supaya menjaga hubungan sesama manusia.. hehehe.. rindunya saat tu.. terasa nak ulang balik saat tu. Tapi apakan daya imam ghazali kata benda yang paling jauh sekali ialah masa yang telah berlalu. Sebab masa yang berlalu itu tak mungkin akan dapat kita capai kembali.. hehehe.. tu saja kot kalam aku hari ni.. hehehehe mesti kelakar kan?? Tak apa lah.. =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan