Ahad, 12 Disember 2010

hari yang membosankan

bosan la plak nk cakap macam pemberita ni... banyak benda yang dapat aku blajar sebenarnya.. yang aku tengok dan perhati ialah mengenai ukhwah islamiah... kadang aku sering terfikir kenapa lah kita sesama islam ni terlalu susah nk menghubungkan tali silaturrahim.. perlu ke kita berkawan terlalu memilih?? pada aku la kan.. berkawan ni bukan x boleh nk memilih.. tapi dalam apa jua keadaan pun kita mestilah beserdehana dalam bersahabat.. walau macamana pun sahabat yg kita kenal, walaupun die x setaraf dengan kita, mungkin berbeza dari segi latar belakang pendidikan, pekerjaan, kedudukan harta, pangkat dan sebagainya, ini x bermaksud kita x boleh bersahabat.. ingatlah sesungguhnya kita manusia ni saling perlu memerlukan, lengkap melengkapi... tolonglah rakan2 seperjuangan ku... hubungkan tali persaudaraan sesama manusia. x kira apa bangsa sekalipun, apa agama sekalipun kerana disitu juga lah mudah untuk kita memperomosikan islam ini kepada semua orang.. aku teringat ade sorang perempuan ni mengadu kt aku bila mana die join persatuan islam.. die kata die tu sedar yg die tu x la sebaik kawan2 die yg lain, kawan2 die pakaitudung labuh suma tu kan.. tapi adakah dengan pakaian kita yg kita rasa sempurna tu membolehkan kita ni suka mengata orang lain? kononnya dia saja yg betul.. org yg x macam dia tu salah? sedarlah... kita di atas dunia ni memang allah suruh menyeru kepada kebaikkan dan mencegah kepada kemungkaran, tp dalam kita nk suruh orang buat baik ni biarlah kene pada caranya.. bukan kita senang2 nk menghukum orang lain. walaupun kita nmpak kawn tu tutup aurat x sempurna, salahkah kita tegur die dalam keadaan yang paling baik?? contohnya tegur dengan bersemuka, kata2 yang lembut dan baik, x memaki hamun orang lain. yang paling penting ialah menjaga maruah mad,u kita... itu lah ajaran yang baik.. die nk terima ke tak terima itu die punya hal.. ermmmm.. aku pun malas nk berceloteh panjang.. hehehehe sekadar nk masuk korum je ni.. hehehehehe... aku harap blog ni jgn la dijadikan utk bhn rujukan yer.. haahahahaha.... klu nk baca suka2 boleh la.. hehehehe.. apa pun aku mintak maaf la klu ade sesapa yang terasa hati tu... hamba ni pn makhluk allah jgk, x tarlepas dari kesalahan.. hehehehe.. jumpa lagi yaaa... seee uuuuu

Sabtu, 27 November 2010

Qurratu ‘Ayun ayat cinta kami…

Mata saya berkaca menatap ayat indah itu. Semakin lama saya hayatinya, sebak kian melanda jiwa. Saya menyeka mata dengan hujung telekung bercorak bunga warna coklat muda, hadiah dari suami tercinta. Belum pernah jiwa saya tersentuh sebegitu walau telah saban kali mengulangi ayat yang sama.

Namun impaknya kali ini amat berbeza. Ayat yang sangat mudah dilafazkan, tapi amat payah untuk direalisasikan dalam kehidupan moden hari ini. Bukan semudah mengungkap ayat-ayat cinta kasih bersemi.

Rasulullah saw telah banyak kali menegaskan sepanjang hidup baginda, antara sabda baginda yang bermaksud “tidak inginkah kalian aku khabarkan tentang perkara terbaik dan paling berharga yang boleh dimiliki seseorang? Iaitu isteri solehah yang cirinya adalah menggembirakan apabila kamu memandang kepadanya, jika disuruh dia mentaatinya, dan apabila kamu tiada dia memelihara (rahsia dan hartamu) dengan sebaiknya” (riwayat abu daud dan al-hakim).



Isteri pembangun jiwa

Sudah lama saya mendengar dan membaca kisah Syaidatina Khadjah, Aisyah, Fatimah, Ummu Sulaim, Ummu Salamah dan lain-lainnya, tapi baru kali ini saya benar-benar menghayati apa tersirat disebalik kisah mereka. Terlalu besar peranan seorang isteri untuk menjadi penenang jiwa seorang suami.

Suatu petang saya bertanya suami, perasaan ingin tahu “ Apa pandangan Abang tentang peranan seorang isteri dengan merujuk kisah syaidatina Khadijah, Aisyah, Fatimah dan srikandi Islam yang lain?”
“seorang isteri yang berperanan sebagai penyejuk dan penenang dihati, bukan sahaja member kesan kepada suami, bahkan juga kepada Negara,” suami saya memandang tepat ke anak mata saya.

“mengapa begitu besar kesannya?” saya bertanya supaya suami melanjutkan perbincangannya.

“jika hati, pemikiran dan sikap suami mampu ditenangkan isteri oleh isteri dan anak-anak sebagai ‘cahaya mata’ penyejuk jiwa dan raga, maka sudah pasti dia akan menjadi lelaki yang bijak serta tenang dalam mengambil sebarang keputusan dalam kerjayanya. Kebijaksanaan itu akan turut dimanfaatkan oleh masyarakat dan dunia,” ulas suami sambil memandang jauh ke luar jendela.

“seterusnya hasil daripada ketenangan di rumah juga, suami akan melihat dunia sebagai amanah yang digalas atas nama Allah Azzawajalla dan bukan sebagai habuan kepada nafsu yang bermaharajalela. Dunia baginya merupakan untuk membalas kebaikan keluarga, lalu dia menjadi seorang lelaki yang baik dan soleh. Tidakkah beruntung seluruh warga alam andai semua lelaki bersikap begini?” ujarnya lagi.

Saya mengangguk tanda sangat bersetuju dengan pandangannya itu. Memang benar, kita lihat ramai lelaki yang nafsunya tidak selesi di rumah, akhirnya merosakkan anak gadis serta isteri orang di luar rumah. Mereka juga menjadi pelanggan setia, memeriahkan tempat-tempat pelacuran dipinggir ibu kota, mencetuskan kekalutan dalam masyarakat serta membawa virus dosa dan akhirnya apabila kejahatan melata, maka akan semakin kuranglah redha Allah terhadap masyarakat. Bala mula menimpa akibat daripada nafsu lelaki yang tidak dirawat sebaiknya oleh isteri di rumah.

Juga telah acap kali kita mendengar betapa ramai lelaki yang minda dan hatinya kusut, tidak tenang lantaran isteri yang gagal menyuntik kedamaian. Kesannya suami yang gersang jiwanya ini akan bertukar ganas umpama serigala rimba. Segala keputusan yang diambil tanpa rujukan agama, pertimbangannya menjadi tempang akibat tiada kedamaian di rumah. Sebagaimana seorang hakim membuat keputusan dalam keadaan diri resah gelisah dan marah, tentu saja hukuman yang salah dan tidak tepat akan terlaksana dan ini tidak dibenarkan oleh Nabi s.aw.

Cirri-ciri wanita penenang jiwa



Tidak dinafikan hari ini telah mula bangkit suara dan laungan sekumpulan wanita pejuang feminis yang memandang hina kisah-kisah wanita salafussoleh ini. Mereka mendakwa Islam menganjurkan isteri menjadi “hamba” kepada suami. Alangkah malangnya “pejuang wanita” seperti ini disebabkan mereka berfikir menggunakan akal bersalut nafsu dan bukan dengan mata hati bersuluh cahaya iman.

Mereka gagal melihat apa yang tersirat bahawa dunia ini binasa oleh tangan-tangan manusia sebagaimana yang ditegaskan melalui firman-Nya. Jika dulu, hanya tangan-tangan lelaki yang menjadi golongan mejoriti membuat keputusan kononnya untuk pembangunan dunia, namun kini tangan-tangan wanita telah terheret sama menyumbang kepada kerosakan apabila mereka mula berjawatan dan turut sama membuat keputusan.

Bagi saya tiada yang lebih bererti selain kembali merujuk serikandi Islam pada zaman silam. Mereka merupakan contoh tauladan buat seorang isteri yang layak menjadi “qurratu’ayun” seorang suami. Mereka memiliki segala yang diidamkan antaranya:

1.Isteri yang cerdik..bagaimana isteri yang cerdik itu..akan kita kupaskan dari sudut pandang yang betul..bukan dari sudut pandangan kebiasaan..insyaAllah..salam ukhwafillah...

Bersambung…..

Jumaat, 1 Oktober 2010

Kenali Khalifah Abdul Hameed II Dan Kejatuhan Khilafah 3/3/1924







-sultan abdul hameed-

Nama penuh beliau adalah Abdul Hameed Khan ke-2 bin Abdul Majeed Khan. Beliau adalah putera kepada Sultan Abdul Majeed (dari isteri kedua). Ibunya meninggal dunia ketika beliau berusia 7 tahun. Khalifah Abdul Hameed boleh bertutur dalam bahasa Turki, Arab dan Farsi. Beliau juga mengkaji beberapa buku tentang kesusasteraan dan puisi. Apabila ayahnya, Abdul Majeed meninggal dunia, bapa saudaranya, Abdul Aziz menjadi Khalifah. Abdul Aziz tidak lama sebagai Khalifah. Beliau dipaksa turun dari tahta dan kemudiannya dibunuh oleh musuh politik kerajaan Uthmaniyyah. Beliau diganti oleh Sultan Murad, anak lelakinya, tetapi beliau juga diturunkan dari tahta dalam jangkamasa yang pendek kerana didapati tidak berkemampuan memerintah.

Pada 31 Ogos 1876 (1293H) Khalifah Abdul Hameed dilantik menjadi Khalifah dengan disertai bai'ah oleh umat Islam. Beliau berusia 34 tahun ketika itu. Khalifah Abdul Hameed menyedari, sebagaimana yang beliau nukilkan di dalam catatan hariannya, bahawa ketika pembunuhan bapa saudaranya, dan juga perubahan kepimpinan yang cepat adalah merupakan satu konspirasi untuk menjatuhkan Kerajaan Islam.

Peribadi Khalifah Abdul Hameed telah dikaji hebat oleh Orietalis Barat . Beliau diberikan kepimpinan sebuah negara yang sangat besar yang ketika itu dalam keadaan tenat dan tegang. Beliau menghabiskan lebih 30 tahun dengan konspirasi dalaman dan luaran, peperangan, revolusi dan perubahan yang tidak berhenti. Khalifah Abdul Hameed sendiri meluahkan perasaannya tentang perkara ini di dalam tulisan dan puisinya. Ini adalah satu contoh puisi beliau yang ditulis tangan (gambar tidak disertakan), yang diambil dari buku ,"Bapaku Abdul Hameed," yang ditulis oleh anak perempuannya Aisha.

Terjemahan puisi tersebut adalah seperti berikut:

Tuhanku, aku tahu kaulah al-Aziz...
dan tiada yang selainMu yang
Kaulah Satu-Satunya, dan
tiada yang lain Ya Allah,
pimpinlah tanganku dalam kesusahan ini,
Ya Allah,
bantulah aku dalam saat-saat yang kritikal ini

Masalah pertama yang dihadapi beliau adalah Midhat Pasha.


-gambar midhat pasha seorang talibarut gerakkan freemanson-



Midhat Pasha terlibat secara sulit Freemason dalam pakatan menjatuhkan bapa saudara Khalifah Abdul Hameed. Apabila Khalifah Abdul Hameed menjadi Khalifah, beliau telah melantik Midhat Pasha sebagai Ketua Majlis Menteri-menteri kerana Midhat sangat popular ketika itu dan Khalifah Abdul Hameed perlukan 'insuran' untuk terus memegang kepimpinan. Midhat Pasha bijak menjalankan tugasnya tetapi beliau terlalu mengikut pandangannya sendiri sahaja. Midhat Pasha juga disokong oleh satu aliran yang kuat dari Majlis Syura (Parlimen). Dengan bantuan dari golongan ini, Midhat Pasha berjaya meluluskan resolusi untuk berperang dengan Rusia. Khalifah Abdul Hameed tidak dapat berbuat apa-apa kerana beliau kemungkinan akan dijatuhkan sekiranya cuba bertindak. Kekalahan peperangan tersebut bagaimanapun, cuba dipertanggung-jawabkan ke atas Khalifah Abdul Hameed oleh penyokong-penyokong Midhat itu. Bagaimanapun, setelah sesuai masanya, Khalifah Abdul Hameed telah berjaya menggunakan perselisihan antara beliau dengan Midhat Pasha untuk membuang Midhat ke Eropah. Rakyat dan para pemerhati politik menyokong penuh tindakan berani dan bijak Khalifah Islam ini.

Kemudian Khalifah Abdul Hameed mengalihkan perhatian beliau kepada musuh-musuh luar Kerajaan Islam. Beliau telah menjangkakan Revolusi Komunis di Rusia dan menyedari bahawa itu akan menguatkan Rusia dan menjadikannya lebih merbahaya. Pada ketika itu, Balkan merupakan sebahagian dari Kerajaan Islam dan sedang menghadapi tekanan dari Rusia dan Austria. Khalifah Abdul Hameed cuma menyedarkan negara-negara Balkan ini akan bahaya yang akan mereka hadapi. Beliau hampir berjaya mencapai persetujuan dengan negara-negara ini. Tetapi ketika saat-saat akhir pemeteraian perjanjian tersebut, 4 negara Balkan telah belot dan membuat perjanjian lain mengenepikan Kerajaan Islam Uthmaniyyah atas pengaruh Rusia dan Austria.

Khalifah Abdul Hamid sedar bahawa konspirasi untuk menghancurkan Negara Islam adalah lebih hebat daripada yang diketahui umum. Konspirasi ini terdapat dari dalaman dan luaran. Ketika beliau merasa lega kerana berjaya membuang Midhat Pasha dan pengikut-pengikutnya, beliau berhadapan pula dengan Awni Pasha, juga Ketua Jemaah Menteri yang juga merupakan seorang pemimpin angkatan tentera. Kemudiaannya, Khalifah Abdul Hameed mendapat tahu bahawa Awni Pasha menerima wang dan hadiah dari pihak England dan juga tentang peranannya dalam menjatuhkan Abdul Aziz.


-kapal selam uthmaniah-


-armada uthmaniah-


Awni Pasha membawa Kerajaan Uthmaniyyah ke dalam peperangan Bosnia walaupun tidak dipersetujui oleh Khalifah Abdul Hameed. Abdul Hameed mengetahui sekiranya peperangan tercetus, Rusia, England, Austria-Hungary, Serbia, Montenegro, Italy dan Perancis akan menyerang Kerajaan Islam dan mengambil Bosnia. Awni memberikan maklumat palsu kepada Khalifah Abdul Hameed tentang kekuatan tentera Islam di Bosnia. Dia berkata terdapat 200,000 tentera Islam di sana sedangkan apabila Khalifah Abdul Hameed mendapatkan maklumat dari pemimpin-pemimpin tentera yang lain, hanya terdapat 30,000 tentera Islam di Bosnia, berhadapan dengan lebih 300,000
tentera kafir.

Bagaimanapun umum menyukai Awni pada ketika itu dan sekiranya Khalifah Abdul Hameed cuba memecatnya, kestabilan dalam negara akan terancam. Kuasa-kuasa kafir Barat, apabila menyedari mereka berhadapan dengan lawan yang kecil bilangannya telah menyerang Bosnia dengan bantuan empat negara Balkan (Romania, Montenegro, Serbia dan Austria-Hungary).



Akibat dari peperangan ini, Bosnia dan Greece telah dirampas dari Kerajaan Islam. Setelah kekalahan tersebut, barulah Khalifah Abdul Hameed boleh mendapatkan sokongan umum dalam memecat Awni. Mahkamah mendapati Awni bersalah kerana konspirasi menjatuh kerajaan dan membantu kuasa asing seperti England.

Kejatuhan 'Orang Sakit Eropah' kelihatan seperti tidak dapat dielakkan lagi. Semua pihak bersekongkol menjatuhkannya, termasuklah pihak Yahudi. Pada tahun 1901, seorang pemilik Bank Yahudi, Mizray Qraow dan 2 lagi pemimpin Yahudi yang berpengaruh datang melawat Khalifah Abdul Hameed dengan tawaran:

1) Membayar SEMUA hutang Kerajaan Islam Uthmaniyyah
2) Membina Angkatan Tentera Laut Kerajaan Isslam Uthmaniyyah
3) 35 Juta Lira Emas tanpa interest untuk membantu perkembangan Negara Islam Uthmaniyyah

Sebagai Pertukaran Kepada:

1)Membenarkan Yahudi melawat Palestin pada bila-bila masa yang mereka suka dan untuk tinggal seberapa lama yang mereka mahu "melawat tempat-tempat suci"

2) Membenarkan Yahudi membina penempatan di tempat mereka tinggal di Palestin dan mereka mahukan tempat yang hampir dengan Baitul-Maqdis

Khalifah Abdul Hameed enggan berjumpa mereka sekalipun, apalagi menerima tawaran merreka. Beliau mengutuskan jawapan beliau melalui Tahsin Pasha yang berbunyi,

"Beritahu Yahudi-yahudi yang tidak beradab itu bahawa hutang-hutang Kerajaan Uthmaniyyah bukanlah sesuatu yang nak dimalukan, Perancis juga mempunyai hutang-hutangnya dan itu tidak memberikan apa-apa kesan kepadanya. Baitul-Maqdis menjadi sebahagian dari Bumi Islam ketika Umar ibn Al-Khattab mengambil kota itu dan aku tidak akan sekali-kali menghina diriku dalam sejarah dengan menjual bumi suci ini kepada Yahudi dan aku tidak akan menodai tanggung-jawab dan amanah yang diberikan oleh ummah ini kepadaku. Biarlah Yahudi-yahudi itu menyimpan wang mereka, umat Islam
Uthmaniyyah tidak akan bersembunyi di dalam kota-kota yang dibina dengan wang
musuh-musuh Islam." - (di manakah pemimpin seperti ini pada hari ini? )


Khalifah Abdul Hameed juga menyuruh mereka pergi dan jangan sekali-kali datang untuk berjumpa dengan beliau lagi. Dengan terlibatnya Yahudi dan Zionis di dalam konspirasi ini, maka lengkaplah 'peserta-peserta'nya. Kewangan Yahudilah yang membiayai kejatuhan Kerajaan Islam Uthmaniyyah. Mereka sanggup memberikan apa sahaja kerana mereka tahu selagi Khilafah Islam wujub di muka bumi ini, walau selemah mana, mereka tidak akan dapat menubuhkan sebuah 'Negara Yahudi' di bumi Palestin.

-Theodor Hertzil, pengasas zionist-

Yahudi tidak berputus asa dengan kegagalan mempengaruhi Khalifah Abdul Hameed. Pada akhir tahun yang sama, 1901, pengasas gerakan Zionis. Theodor Hertzil, melawat Istanbul dan cuba bertemu dengan Khalifah Abdul Hameed. Khalifah Abdul Hameed enggan bertemu Hertzil dan mengarahkan Ketua Jemaah Menterinya, Nasihatkan Dr. Hertzil supaya tidak mengambil apa-apa langkah seterusnya dalam projeknya.

Aku tidak boleh memberikan walau segenggam dari tanah ini kerana ia bukan milikku, ia untuk Ummah Islam seluruhnya. Ummat Islam yang telah berjihad demi bumi ini dan mereka telah membasahinya dengan darah-darah mereka. Yahudi boleh menyimpan wang dan jutaan mereka. Sekiranya Khilafah Islam ini dimusnahkan pada suatu hari, mereka boleh mengambil Palestin tanpa bayaran! Tetapi selagi aku masih hidup, aku lebih rela sebilah pedang merobek tubuhku daripada melihat bumi Palestin dipecah dan diberikan keluar dari Negara Islam. Ini ('penjualan Palestin') adalah sesuatu yang tidak akan berlaku, aku tidak akan memotong-motong tubuh kami selagi kami masih hidup."
-(ini pendirian Khalifah di saat-saat kehancuran, bagaimanakah tindakannya
sekiranya Khilafah Islam masih kuat ketika itu? Ya Allah, berikan kami peluang
menyaksikannya atau berikan kami Shahid dalam usaha mendapatkannya, Amin

Dengan kegagalan ini, Yahudi mendapatkan bantuan British untuk mencapai impian mereka.Pihak British dan Perancis telah bersedia untuk menghancurkan Kerajaan Islam Uthmaniyyah. Tetapi perkataan JIHAD masih tetap ditakuti, masih membuatkan seluruh Eropah bergegar. Eropah masih takutkan 'Orang Sakit Eropah'. Maka British mengambil keputusan menggunakan polisi luarnya yang paling penting, 'Pecah dan Perintah'. British mula menyokong kumpulan-kumpulan baru seperti 'Turki Muda' dan 'Arab Muda'. Apabila 'Turki Muda' menjadi berpengaruh di dalam Negara Islam, Britain hanya perlu berpeluk tubuh, membiarkan 'Turki Muda' ini meneruskan usaha mereka. 'Turki Muda' memulakan aliran Kebangsaan dan Perjudis di kalangan penduduk bangsa turki di dalam Negara Islam. Kesannya, bangsa Arab, Amenia, Kurdish dan lain-lain (Melayu? - jauh selepas itu) juga mahukan aliran kebangsaan mereka sendiri. Mereka mula merasakan semangat sebagai sebahagian dari bangsa mereka, tidak lagi sebagai Umat Islam dan inilah titik mulanya kejatuhan Khilafah Islam.

-perang dunia pertama-

Kemudiannya, ketika Perang Dunia Pertama, bangsa Arab telah bersekongkol dengan British dan Perancis dan melancarkan revolusi ke atas Khilafah Uthmaniyyah. Mereka kemudiannya 'bebas' dari Khilafah Islam dan dijajah oleh British dan Perancis yang belot ke atas mereka.

Khalifah Abdul Hameed tidak melupakan pembangunan Negaranya. Beliau membina banyak institusi dan perkhidmatan kepada rakyat. Tentera Uthmaniyyah bukanlah selemah yang dipropagandakan oleh musuh ('Orang Sakit Eropah'?). Artileri Kerajaan Islam Uthmaniyyah merupakan yang paling kuat di dunia. Tentera Lautnya pula tersusun rapi dan diakui yang ketiga terkuat selepas British dan Perancis. Banyak industri seperti persenjataan, penenunan dan sebagainya dimulakan. Sistem jalanraya diperbaharui dan pelabuhan-pelabuhan dibesarkan. Sebelum Perang Dunia Pertama, Mesir, Iraq dan Syria mempunyai lebih 1300 suratkhabar dan majalah.

Pada suatu ketika kelihatan seperti 'Orang Sakit Eropah' akan bangkit semula, tetapi kuasa-kuasa Barat tidak mungkin membiarkan kesatuan Ummah ini berterusan. Penduduk minoriti bukan Islam di dalam Kerajaan Islam digunakan oleh mereka untuk mencetuskan ketidaksatabilan dan kekecohan. Barat sentiasa mahu campur-tangan dalam urusan dalaman Kerajaan Islam atas alasan 'membela minorit Kristian'.

Mereka juga memulakan kempen pendakyahan Kristian di dunia Islam dengan membina sekolah-sekolah Kristian dan gereja-gereja (buktinya ada di depan mata kita). Matlamat utama mereka adalah untuk menjauhkan umat Islam daripada Islam yang sebenar dan melibatkan mereka dengan tabiat sosial dan pemikiran yang tidak Islamik. Media-media cetak juga ditubuhkan untuk tujuan yang sama (Hiburan dan sebagainya), meracuni pemikiran umat Islam dan mengembangkan idea-idea songsang di kalangan mereka. Barat juga menyusahkan Kerajaan Islam dengan menggunakan penduduk minoriti. Mereka menggalakkan dan membiayai revolusi Armenia menentang Kerajaan Islam. England membantu puak Druze yang sesat manakala Perancis menolong 'Maronites' di Lebanon dan kedua pihak ini terlibat dalam peperangan yang terpaksa diselesaikan oleh tentera Islam. Pada satu ketika tentera Islam terpaksa menenangkan umat Islam di Damsyik dari membunuh seluruh penduduk Kristian. Era tersebut penuh dengan konspirasi dari pelbagai arah yang dirancang oleh Barat dan terpaksa dihadapi oleh Khalifah Abdul Hameed dan lain-lain umat Islam yang masih jelas pendirian mereka.

Adalah penting juga untuk kita lihat kedudukan kewangan Kerajaan Islam Uthmaniyyah ketika itu. Ketika Khalifah Abdul Hameed dilantik sebagai Khalifah, hutang Kerajaan Islam adalah 2.528 Juta Lira Emas Uthmaniyyah. Ketika beliau dijatuhkan, hutang tersebut hanya tinggal 106 Juta Lira. Beliau berjaya menurunkan hutang sehingga 1/20 daripada jumlah asalnya. 'Turki Muda' yang berkuasa selepas itu 'berjaya' menaikkan hutang Turki sebanyak 1300%. Melihatkan kejayaan Khalifah Abdul Hameed membayar hutang-hutang tersebut, jangan disangka beliau tidak membangunkan negara. Beliau membina talian-talian Fax di antara Yaman, Hijaz, Syria, Iraq dan Turki. Kemudian beliau menghubungkannya ke talian Fax Iran dan India. Beliau berjaya mendapatkan balik kos projek tersebut dalam masa 2 tahun kerana kemudahan yang disediakan itu mendapat sambutan hangat terutamanya oleh para jemaah haji.

Khalifah Abdul Hameed menyedari bahawa satu-satunya harapan bagi umat Islam adalah Kesatuan Ummah yang jitu. Khalifah Abdul Hameed menyedari bahawa kuasa-kuasa kuffar Barat cuba memecah-belahkan Negara Islam dan kemudiannya menguasai setiap satu secara berasingan. Kesatuan Ummah diperlukan. Beliau mula menyedarkan ummah tentang konsep Khalifah Uthmaniyyah sebagai pemimpin seluruh dunia Islam (ramai yang telah lupa ketika itu). Umat Islam di India berjaya difahamkan dan ini menimbulkan masalah kepada British. Kesan yang sama berjaya diwujudkan dengan umat Islam Rusia dan di selatan USSR. Rusia juga merasa tertekan. Pada ketika itu, Khalifah Abdul Hameed, menurut catatan hariannya, merasa tertekan. Beliau memulakan kerjasama dengan Jerman tetapi kemudian sedar bahawa Jerman juga mahukan sebahagian dari Negara Islam. Beliau
merasakan 'Perang Besar' semakin hampir dan pihak yang berperang inginkan bahagian-bahagian Negara Islam.

Khalifah Abdul Hameed memerlukan sesuatu yang besar, yang kuat, sesuatu yang dapat membangkitkan Kesatuan Ummah di hati-hati umat Islam sedunia. Antara lain, usaha beliau adalah pembinaan Jalan Keretapi Hijaz (1900). Jalan Keretapi berkenaan adalah dari Damsyik ke Madinah dan dari Aqaba ke Maan. Ia menjadi simbol Kesatuan Islam. Setiap umat Islam yang pergi menunaikan haji merasai bagaimana Khalifah berusaha menyatukan mereka. Ia juga berfungsi sebagai cara yang pantas menghantar unit-unit tentera. Khalifah Abdul Hameed juga berusaha melancarkan kempen Kesatuan Ummah di selatan Rusia, India, Pakistan dan Afrika. Beliau mula menjemput ulama'-ulama' Islam dari Nusantara, Afrika dan India ke Negara Islam Uthmaniyyah. Beliau juga memulakan
program pembinaan masjid dan institusi-instutsi Islam di serata dunia Islam.

Kuasa-kuasa Barat pula telah bertindak menghimpit dunia Islam. Tunisia melancarkan revolusi ke atas Khilafah Uthmaniyah pada 1877. Perancis menduduki Tunisia pada 1881 (lihat taktik mereka). Britain menduduki Mesir pada 1882. Belanda menduduki Indonesia. Rusia menduduki Asia tengah. Britain menguatkan kedudukannya di India dan Sudan (juga Tanah Melayu).

Akhirnya, pada hari Selasa, 27 April 1909, 240 ahli Senat Kerajaan Uthmaniyyah bersetuju atas tekanan kuat 'Turki Muda Kebangsaan' untuk menyingkirkan Khalifah Abdul Hameed. Senator Sheikh Hamdi Afandi Mali telah menulis fatwa penyingkiran tersebut. Pihat Senat meluluskannya. Terjemahan Fatwa tersebut adalah seperti berikut:

"Sekiranya pemimpin umat Islam mengambil isu-isu agama yang penting dari buku-buku perundangan dan mengumpulkan buku-buku tersebut, membazirkan wang Negara dan terlibat dengan perjanjian yang bertentangan dengan Hukum Islam, membunuh, menangkap, membuang negeri, rakyat tanpa apa-apa sebab, maka berjanjilah untuk tidak melakukannya lagi dan masih kelakukannya untuk memeritkan keadaan umat Islam di seluruh dunia Islam maka pemimpin ini hendaklah disingkirkan dari jawatannya. Sekiranya penyingkirannya akan membawa keadaan yang lebih baik daripada beliau terus kekal, maka beliau mempunyai pilihan samada meletakkan jawatan ataupun disingkirkan dari jawatan"


-pengusiran khalifah daripada istana-


Sheikhul Islam Muhammad Dia' Aldin Afandi

Fatwa ini sangat aneh dan sesiapapun boleh melihat bahawa syarat-syarat yang dinyatakan di dalamnya tidak berkaitan dengan perbuatan dan tindakan Khalifah Abdul Hameed langsung. Selepas itu Ketua Jemaah Menteri, Tawfiq Pasha telah diminta menyampai keputusan itu kepada Khalifah Abdul Hameed. Beliau enggan. Maka mereka menghantar sekumpulan 4 orang; Aref Hikmat, Aram Afandi (bangsa Armenia), As'ad Tobatani dan Emanuel Qrasow (Yahudi). Ketika memasuki pejabat beliau, mereka melihat beliau sedang berdiri dengan tenang. Aref Hikmat membacakan Fatwa tersebut kepadanya, kemudian As'ad Tobatani mara dan berkata, "Ummah ini telah menyingkirkan kau dari jawatan Khalifah." Khalifah Abdul Hameed berkata dengan kemarahan, "Ummah ini telah menyingkirkanku dari jawatanku, tidak mengapa...tetapi kenapa kamu membawa Yahudi ke dalam Pejabat Khalifah?" dan beliau menuding ke arah Qrasow. Jelas sekali Yahudi membalas dendam atas penolakan Khalifah Abdul Hameed untuk menjual Palestin kepada mereka dan mereka mahu menunjukkan bahawa mereka terlibat menjatuhkannya. Satu cabaran kepada maruah Khalifah Abdul Hameed dan cabaran kepada maruah Ummah ini, saya dan anda.

-fatwa penyingkiran khalifah? atau fatwa jihad?-


Setelah penyingkirannya, ramai penulis-penulis yang menyerang beliau dari sudut rasmi dan peribadi. Salah seorang dari mereka adalah John Haslib, bukunya "The Red Sultan" menjadi terkenal dan telah diterjemahkan kepada beberapa bahasa termasuk bahasa Arab dan Turki. Sebuah buku bahasa Turki "iki me vrin perde arkasi - yazan : nafiz tansu" oleh Ararat Yayinevi juga merupakan sebahagian dari propaganda yang cuba menunjukkan bahawa 'Turki Muda' telah menyelamatkan Kerajaan Islam Uthmaniyyah daripada kehancuran. Sebuah lagi oleh penulis Arab-Kristian yang terkenal, Georgy Zaydan, "Stories of the Islamic History - The Ottoman Revolution." Kesemua buku-buku ini adalah penipuan-penipuan yang ditulis oleh musuh-musuh Islam. Buku-buku ini menggambarkan Khalifah Abdul Hameed sebagai seorang yang tenggelam dalam kemewahan dunia seperti wanita dan arak, dan juga seorang pemerintah yang zalim ke atas musuh-musuh politiknya dan rakyatnya. Penipuan-penipuan ini tidak mungkin tertegak kerana kebenaran akan sentiasa terbukti.


Selepas Khalifah Abdul Hameed, muncullah beberapa pemimpin yang lemah. Mereka tidak mampu memerintah dan hilang kuasa mereka dengan mudah. Seperti yang dijangkakan oleh Khalifah Abdul Hameed, Peperangan Dunia Pertama meletus dan Bumi Islam Kerajaan Uthmaniyyah dipecahkan. Orang-orang Arab bangkit menentang Khalifah di Hijaz dengan bantuan Bristish dan Perancis untuk 'bebas' dibawah penjajahan 'penolong-penolong' mereka. Bumi Islam Palestin diserahkan kepada Yahudi. Kalaulah mereka mendengar nasihat Khalifah Abdul Hameed.

'Turki Muda Kebangsaan' mengambil-alih kuasa dan Mustafa Kamal Ataturk membatalkan Khilafah Islam pada 1924. Buat pertama kalinya dalam sejarah umat Islam, kepimpinan Islam yang bersatu sejak zaman Rasulullah SAW dan para Sahabat, hilang. Perang Salib berakhir dengan kemenangan bagi Barat.

-bapa sekular turkey moden seorang freemanson, bertanggungjawab menjatuhkan khalifah-



Hari ini, Ummah ini kembali dibangkitkan dari kehancuran peperangan Arab-Israel 1967, dari kehancuran Peperangan Bosnia, Peperangan Chechnia, Peperangan Kashmir, Peperangan Moro, Peperangan Afghanistan. Ummah ini mula sedar bahawa tanpa Islam mereka tiada kekuatan. Tanpa kesatuan mereka menjadi hidangan musuh, tanpa Jihad mereka terus dalam kehinaan. Setelah puluhan tahun, azan kembali berkumandang di Turki dalam bahasa Arab, walaupun sementara.

Marilah kita sama-sama membacakan al-Fatihah untuk roh Khalifah Abdul Hameed dan semua umat Islam yang menjual jiwa mereka demi keagungan seluruh Ummah ini. Semoga dengan ini anda kembali jelas dan yakin dengan perjuangan ini dan hilanglah segala salah-faham dan kesangsian tentang kenyataan ini.

Mentari Mungkin Telah Terbenam,
Tetapi, Insya-Allah, Ia Akan Terbit Kembali ..
Tunggulah Kedatangan Muhamad ke II

Rabu, 28 Julai 2010

BABI DAN ULAR



Diriwayatkan bahawa pada suatu hari Rasulullah S.A.W


sedang duduk bersama para sahabat, kemudian datang pemuda Arab masuk ke dalam masjid dengan menangis. Apabila Rasulullah S...A.W melihat pemuda itu menangis maka baginda pun berkata, "Wahai orang muda kenapa kamu menangis?"Maka berkata orang muda itu, "Ya Rasulullah S.A.W, ayah saya telah meninggal dunia dan tidak ada kain kafan dan tidak ada orang yang hendak memandikannya." Lalu Rasulullah S.A.W memerintahkan Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. ikut orang muda itu untuk melihat masalahnya. Setelah mengikut orang itu,maka Abu Bakar r.a dan Umar r.a. mendapati ayah orang muda itu telah bertukar rupa menjadi babi hitam, maka mereka pun kembali dan memberitahu kepada Rasulullah S.A.W, "Ya Rasulullah S.A.W, kami lihat mayat ayah orang ini bertukar menjadi babi hutan yang hitam." Kemudian RasulullahS.A.W dan para sahabat pun pergi ke rumah orang muda dan baginda pun berdoa kepada Allah W.T, kemudian mayat itu pun tukar kepada bentuk manusia semula.Lalu Rasulullah S.A.W dan para sahabat menyembahyangkan mayat tersebut.



Apabila mayat itu hendak dikebumikan, maka sekali lagi mayat itu Berubah menjadi seperti babi hutan yang hitam, maka Rasulullah S.A.W pun bertanya kepada pemuda itu, Wahai orang muda, apakah yang telah dilakukan oleh ayahmu sewaktu dia di dunia dulu?"Berkata orang muda itu, "Sebenarnya ayahku ini tidak mahu mengerjakan solat."Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda, "Wahai para sahabatku, lihatlah keadaan orang yang meninggalkan sembahyang.Di hari kiamat nanti akan dibangkitkan oleh Allah S.W.T seperti babi hutan yang hitam."Di zaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan sewaktu mereka menyembahyanginya tiba-tiba kain kafan itu bergerak.


Apabila mereka membuka kain kafan itu mereka melihat ada seekor ulaR sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah mayat.Lalu mereka cuba membunuh ular itu. Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut, "Laa ilaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, mengapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah.Allah S.W.T yang memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat."Lalu para sahabat bertanya, "Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?" Berkata ular, "Dia telah melakukan tiga kesalahan, di antaranya;

1. Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk solat


2. Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya..


3. Dia tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

Maka inilah balasannya".


JIKA ANDA TIDAK KEBERATAN , CERITAKANLAH KISAH INI KEPADA TEMAN TEMAN MU,
KERANA SESUNGGUHNYA ILMU YANG BERMANFAAT ITU , AKAN ABADI JIKA DIAMALKAN

Ahad, 25 Julai 2010

Pesanan Abul 'Ala Al-Maududi kepada Mahasiswa :




"Wahai Pelajar! Kamu telah melabur sekian lama masa kamu di universiti ini untuk mendapat pendidikan. Kamu telah lama menunggu saat di mana kamu akan menuai hasil usaha kamu itu dalam bentuk segulung ijazah.

"Aku merasai betapa tersentuhnya jiwa kamu dalam majlis sebegini, maka menjadi satu kesukaran buat aku berterus-terang kepada kamu pada saat ini.

Walaubagaimanapun aku perlu berlaku jujur, bahawa dalam menilai tempat kau dididik ini, malah kesemua tempat pendidikan yang bernama universiti ini tidak ubah seperti tempat penyembelihan berbanding tempat pendidikan.

Ijazah yang dihulurkan tidak ubah seperti sijil kematian, diberikan apabila si 'pembunuh' sudah berpuas hati kerana telah berjaya menyempurnakan penyembelihannya; alangkah bertuahnya kepada mereka yang telah berjaya melarikan diri daripada penyembelihan terancang ini dengan sedikit cahaya kehidupan.

Aku tidak hadir ke sini untuk mengucapkan tahniah kepada kamu kerana telah menerima sijil kematian tersebut.

Malah sebaliknya, aku berasa teramat sedih melihat kamu semua dalam keadaan yang teruk.
Aku seperti seseorang yang sedang mencari manusia yang masih hidup dalam timbunan mayat di sini."
---------------------------------------------------
Fikir2kan wahai mahasiswa yang berada dalam golongan 4.29 juta yang belum mendaftar sebagai pengundi!

wahai saudara semahasiswa ku! kuasa ini adalah milik kalian, jadi gunakanlah kuasa ini untuk menentukan hala tuju negara kita. kalau kalian tidak ambil tahu maka siapa lagi yang akan pedulikan nasib rakyat di tanah air ini.. para pemerintah kini terus menerus merompak harta rakyat dengan mengurangkan subsidi barang keperluan, peningkatan kos pendidikan, sedangkan masih ramai lagi rakyat yang miskin yang masih belum terbela. adakah kalian redo dengan pembantaian ini? buka hati dan buka minda, jangan biarkan mereka-mereka ini terus memperbodohkan kalian, terus membunuh keintelektualan kalian dengan nikmat keseronokan dunia yang sementara. ayuh kita bangun dari segala kelalaian .... bangkitlah warga mahasiswaku sekalian....

Khamis, 22 Julai 2010

AKULAH SINGA ITU




ku bersyukur kerana menjadi khalifah di muka bumi ini
hidup ini akan ku teruskan dengan penuh semangat dan tabah
walau apa jua badai yang datang
ingin ku julang impian, menegakkan cita-cita
aku yang bangun dari segala kesusahan
hari ini aku akan berlari dengan satu tujuan
yang jitu menggarap seluruh kejayaan
biarpun sejarah silamku pernah silap dan gagal
dan itu adalah aku
kini ku himpun segalanya
dan ku seret untuk merancang
satu kemenangan sebagai kemuncaknya
akulah singa itu!
hari ini aku berlatih dan bertatih
biar sasaranku tepat, tegas, cekap pantas dan rasional
sempadan pada cita-citaku ialah Allah dan Rasul-Nya
benar pada segala matlamat, hakikat dan makrifat.
akulah singa itu!
santun pada segala adat alam dan fitrah kejadian
biarku jadi insan yang merangkul setiap kejayaan
seperti Sayidina Umar al-Khattab
singa yang dikeluarkan oleh rasul daripada dirinya
atau Umar Abdul Aziz
menjadi singa kebenaran dan ketelusan
kini aku sudah bersedia memburu
untuk mencapai sasaran, bebanan dan tanggungjawab
dan risiko ini memaksa aku menjadi seperti seekor singa
tafakur sebentar aku di sejadah peta dunia
membayangi kehebatan ilahi
menikmati segala anugerah-Nya
menjalankan tugas sebagai khalifah
ibarat singa yang gagah perkasa
di dunia belantara..

-Rusnah Abu Samah-

PELANCARAN PROGRAM GERAKAN SUBUH (Kempen Solat Subuh Berjemaah di Masjid & Surau )

Tarikh : 1 Ogos 2010 / 20 Syaaban 1431H (Ahad)
Masa : 5.00 Pagi
Tempat : Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta KL.
Anjuran : Sekretariat Gerakan Subuh



Acara :
• Qiyamullaill / Iktikaf di Masjid
• Solat Subuh Berjemaah
• Zikir Munajat
• Kuliah Khas Subuh ”Keajaiban Solat Subuh Berjemaah”
Oleh Y.Bhg Us Wan Sohor Bani Leman (UIA)
• Taklimat Khas Gerakan Subuh
Oleh Y.Bhg Tuan Hj Mohd Azmi Abd Hamid (Presiden TERAS)
• Perasmian Pelancaran Gerakan Subuh
Oleh Y.Bhg Dato’ Wan Mohamad bin Dato’ Sheikh Abd Aziz (KP JAKIM)
• Sarapan Pagi

MUSLIMIN & MUSLIMAT DIJEMPUT HADIR
”MARI KITA BINA UMMAH MELALUI SOLAT SUBUH BERJEMAAH”

Sekretariat Gerakan Subuh Wilayah Persekutuan disertai oleh Masjid Wilayah, JAWI, TERAS, Dewan Pemuda Masjid Malaysia, PUM WP, JAMIYAH, MUAFAKAT, ABIM, PKPIM, GAMIS. Pihak Sekretariat amat mengalu-alukan sekiranya terdapat mana-mana organisasi / persatuan yang berminat untuk menyertai Sekretariat ini bagi menyusun dan melaksanakan Gerakan Subuh – kempen menggalakkan masyarakat menunaikan Solat Subuh berjemaah. Hubungi 013-6714932.

Isnin, 19 Julai 2010

Explorasi Diri Anjuran Jabatan Amal Kawasan Kapar





Alhamdulillah.. syukur kepada allah s.w.t kerana saat aku menulis catatan ini aku baru saja pulang dari program explorasi diri yang dianjurkan oleh unit amal kawasan kapar. Walaupun terdapat beberapa kekurangan semasa program tersebut berjalan namun Alhamdulillah aku bersyukur setinggi-tingginya kehadrat ilahi kerana dengan limpah kurnianya dapat juga unit amal kawasan kapar ini mengendalikan program seumpama ini. Sejah daripada mula mesyuarat lagi aku mengharapkan program ini dapat menjadi satu pentas untuk unit amal ini menonjolkan dirinya sebagai satu pertubuhan yang bukan hanya menjaga jalan dan mengawal demostrasi semata-mata. Tetapi unit amal ini Alhamdulillah sedang mengorak langkah sebagai satu organisasi untuk mentarbiyah masyarakat secara umumnya dan juga khususnya remaja. Sepanjang progam ini berlangsung Alhamdulillah sambutannya agak memberangsangkan kerana pada mulanya pada permulaannya kami hanya menjangkakan peserta yang akan menyertai program ini hanyalah sekitar 25 hingga 30 orang. Tetapi setelah promosi dilakukan oleh orang-orang yang telah diamanahkan penyertaannya seramai lebih 45 orang, sampai ajk terpaksa menyewa lagi 1 van untuk membawa peserta ini.. semasa program pula para peserta menunjukkan minat dan kerjasama yang baik sesame mereka dan sesama urusetia dan menjadikan program ini menyeronokkan dan meriah. Paling menyeronokkan ialah program “war game”. Para peserta diminta mengatur strategik bagi mempertahankan meruah masing-masing dengan membina pertahanan masing-masing. Dalam game ni juga para peserta telah membuktikan bahawa mereka hebat. Sering kali saya bertanyakan kepada peserta siapa hebat? Lalu mereka dengan semangat menjawab “kami hebat” ternyata mereka telah membuktikannya pada hari terakhir. Saya harap para peserta tidah pernah serik dengan program yang telah dianjurkan ini. Diharap anda semua dapat menjadi orang-orang yang hebat di masa akan datang.. “siapa hebat?……………….. anda semua hebat”……. =)


- barisan penganjur program -


- nyanyian lagu wehdah -


- terowong sungai.......... mencabar tak?? -

Selasa, 13 Julai 2010




Sekian lama sudah rasanya tak berada di Gelanggang Gayong Ma,Arifat Malaysia, terasa rindu sangat dengan teman-teman seperjuangan dulu kini dan selamanya. Terutama kepada guruku yang tak pernah jemu mendidik aku supaya aku dapat mengenal erti kehidupan ini dengan bergantung dan bersearah diri kepada allah s.w.t. Bukan senang utk kita nk zahirkan ataupun merasakan kebergantungan kita kepada allah s.w.t semua ini memerlukan satu perkara yang paling penting. Perkara paling penting itu merupakan anak kunci kepada semua penyelesaian masaalah didunia ni, iaitu ilmu. Alhamdulillah dengan konsep yang telah aku pelajari daripada silat gayong ma’arifat ini aku dapat lebih merasakan kebergantungan aku kepada allah s.w.t. syukur sangat-sangat. Pada mulanya memang aku rasa ragu dengan apa yg aku pelajari di dalam gayong ma’arifat ni. Mana tidaknya, semasa aku mendaftar untuk menjadi ahli sewaktu itu gayong ma’arifat ini seingat aku masa tu gayong ma’arifat belum lagi dikenali di negeri tempat aku membesar (Kelantan). Waktu itu terlalu banyak tohmahan dan fitnah terhadap gayong ma’arifat. Kami di tuduh menggunakan jin, makhluk halus dan sebagainya.sebenarnya bila aku selidik balik taka da pun unsur memuja jin dan makhluk halus itu semua, kerana kami di ajar supanya banyakkan istigfar, berzikir kalimah-kalimah allah, bangun untuk solat malam, memperbanyakkan selawat ke atas nabi dan mengamalkan puasa sunat. tapi alhmdulillah perasaan itu semakin hari semakin yakin dengan kuasa allah s.w.t. kerana tanpa kuasanya manusia ini tidak boleh untuk berbuat apa-apa. Hatta nk berjalan pun tak boleh. Berbekalkan ilmu yang telah aku pelajari satu ketika dulu, konsep gayong ma’arifat ini aku gunakan dalam setiap ruang lingkup kehidupan aku setiap hari. Termasuk juga aku mengaplikasikan dalam menggapai cita-cita aku untuk meletakkan islam itu setinggi-tingginya.. syukur alhmdulillah.. walau apepun aku tetap mendoakan supaya allah mengampuni segala dosa guruku yang pernah mendidik aku untuk menjadi insan yang berguna kepada agama dan masyarakat. Dulu guru aku selalu berpesan ilmu yang aku belajar ni bukanlah untuk menunjuk lagak sesama muslim siapa lebih kuat. Tapi aku diajar supaya menjaga hubungan sesama manusia.. hehehe.. rindunya saat tu.. terasa nak ulang balik saat tu. Tapi apakan daya imam ghazali kata benda yang paling jauh sekali ialah masa yang telah berlalu. Sebab masa yang berlalu itu tak mungkin akan dapat kita capai kembali.. hehehe.. tu saja kot kalam aku hari ni.. hehehehe mesti kelakar kan?? Tak apa lah.. =)

hayatilah dan selamilah dalam jiwa anda yang ada secebis nikmat renungan...huhuhuhu




Ada dua sahabat karib sedang dalam perjalanan. Iman dan amal namanya. Ditengah perjalanan mereka bertengkar, Iman tidak menahan amarahnya kemudian menolak Amal sampai terjatuh. Meskipun Amal merasa sakit, Amal tidak melawan. Tanpa bertutur kata. Amal menulis sesuatu di atas pasir.

'Hari ini sahabatku menolakku sampai aku jatuh.'

Mereka lalu melanjutkan perjalanan hinga menemukan sungai untuk membersihkan badan. Namun ternyata sungai itu teramat dalam sehingga Amal hanyut dan nyaris tenggelam dan diselamatkan oleh Iman, sahabatnya. Ketika Amal dalam keadaan sedar dan rasa ketakutannya hilang Amal menulis disebuah batu.

'Hari ini sahabatku menyelamatkan nyawaku.'

Melihat apa yang dilakukan Amal, Iman terheran-heran dan bertanya, 'Kenapa waktu aku menolakmu hingga terjatuh, kau menulis diatas pasir dan sekarang kau menulis diatas batu?'

Amal tersenyum dan menjawabnya, 'Ketika seorang sahabat melukai hati kita, kita harus menulisnya diatas pasir agar angin maaf datang berhembus dan menghapus luka dihati. Dan apabila diantara sahabat kita membuat kebaikan sekecil apapun kita harus memahat diatas batu hati kita agar kita tetap mengenang, tidak hilang tertiup waktu.' Dua sahabat baik itu akhirnya tertawa bersama, bahagia menikmati pemandangan yang indah disetiap perjalanan.

Hikmah kisah diatas adalah, hidup ini kita seringkali berbeza pendapat dan berkonflik kerana sudut pandang yang berbeza. Oleh kerana itu saling memaafkan dan melupakan masalah dan kesalahan orang lain akan membuat hidup kita menjadi bahagia dan kebaikan orang lain yang pernah dilakukan untuk kita menjadi kenangan yang terindah dalam hidup kita yang sentiasa tersimpan dalam hati tidak terhapus oleh waktu. Itulah makna seorang sahabat.
(A.syafii)

Rabu, 7 Julai 2010

Kekuatan Ukhuwah Islamiah

Ukhuwah Islamiah (persaudaraan Islam) adalah satu dari tiga unsur kekuatan yang menjadi ciri-ciri masyarakat Islam di zaman Rasulullah, iaitu pertama, kekuatan iman dan aqidah. Kedua, kekuatan ukhuwah dan ikatan hati. Dan ketiga, kekuatan kepemimpinan dan senjata.

Dengan tiga kekuatan ini, Rasulullah Saw. membangun masyarakat ideal, memperluas Islam, mengangkat tinggi bendera tauhid, dan mengangkat derajat umat Islam atas muka bumi lebih kurang dari setengah abad.

Pada abad ke-15 Hijriah ini, kita berusaha memperbaharui kekuatan ukhuwah ini, kerana ukhuwah memiliki pengaruh kuat dan aktif dalam proses mengembalikan kejayaan umat Islam.

Kedudukan Ukhuwah dalam Islam

Ukhuwah Islamiah adalah nikmat Allah, anugerah suci, dan pancaran cahaya rabbani yang Allah persembahkan untuk hamba-hamba-Nya yang ikhlas dan pilihan. Allahlah yang menciptakannya. Allah berfirman,

"...Lalu menjadilah kamu kerana nikmat Allah orang-orang yang bersaudara..." (QS: Ali Imran: 103).

Ukhuwah adalah pemberian Allah berfirman,

"...Walaupun kamu membelanjakan semua (kakayaan) yang ada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka... (QS: Al-Anfal: 63)"

"...Dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu." (QS: Ali Imran: 103).

Selain nikmat dan pemberian, ukhuwah juga kelembutan, cinta, dan kasih sayang. Rasulullah Saw. bersabda,

"Perumpamaan seorang mukmin dengan mukmin lainnya dalam kelembutan dan kasih sayang, bagaikan satu tubuh. Jika ada bahagian tubuh yang merasa sakit, maka seluruh bahagian tubuh lainnya turut merasakannya." (HR. Imam Muslim).

Ukhuwah juga membangun umat yang kukuh. Ia adalah bangunan maknawi yang mampu menyatukan masyarakat mana pun. Ia lebih kuat dari bangunan kekayaan semata, yang suatu saat bisa saja hancur diterpa badai atau ditelan masa. Sedangkan bangunan ukhuwah Islamiah akan tetap kukuh. Rasulullah Saw. bersabda,

"Mukmin satu sama lainnya bagaikan bangunan yang sebahagiannya mengukuhkan bahagian lainnya." (HR. Imam Bukhari).

Ukhuwan tidak bisa dibeli dengan wang atau sekadar kata-kata. Tapi ia diperoleh dari penyatuan antara jiwa dan jiwa, ikatan hati dan hati. Dan ukhuwah merupakan ciri istimewa dari seorang mukmin yang soleh. Rasulullah Saw. bersabda,

"Seorang mukmin itu hidup rukun. Tidak ada kebaikan bagi yang tidak hidup rukun dan harmoni."

Dan ukhuwah Islamiah ini diikat oleh iman dan taqwa. Iman juga diikat dengan ukhuwah. Allah berfirman,
"Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara. (QS: Al-Hujurat: 10)."

Ertinya, mukmin itu pasti bersaudara. Dan tidak ada persaudaraan kecuali dengan keimanan. Jika Anda melihat ada yang bersaudara bukan kerana iman, maka ketahuilah itu adalah persaudaraan dusta. Tidak memiliki akar dan tidak memiliki buah. Jika Anda melihat iman tanpa persaudaraan, maka itu adalah iman yang tidak sempurna, belum mencapai derajat yang diinginkan, bahkan bisa berakhir dengan permusuhan. Allah berfirman,

"Teman-teman akrab pada hari itu sebahagiannya menjadi musuh sebahagian yang lain, kecuali orang-orang yang bertakwa." (QS: Al-Zukhruf: 67).

video



Keutamaan Ukhuwah Islamiah

Dari ukhuwah Islamiah lahir banyak keutamaan, pahala, berpengaruh positif pada masyarakat dalam menyatukan hati, menyamakan kata, dan merapatkan barisan. Orang-orang yang terikat dengan ukhuwah Islamiah memiliki banyak keutamaan, diantaranya:

1. Mereka merasakan manisnya iman. Sedangkan selain mereka, tidak merasakannya. Rasulullah Saw. bersabda,

"Ada tiga golongan yang dapat merasakan manisnya iman: orang yang mencintai Allah dan Rasul-Nya lebih dari mencintai dirinya sendiri, mencintai seseorang kerana Allah, dan ia benci kembali pada kekafiran sebagaimana ia benci jika ia dicampakkan ke dalam api neraka." (HR. Imam Bukhari).

2. Mereka berada di bawah naungan cinta Allah, dilindungi Arasy Al-Rahman. Di akhirat Allah berfirman

"Di mana orang-orang yang saling mencintai kerana-Ku, maka hari ini aku akan menaungi mereka dengan naungan yang tidak ada naungan kecuali naunganku." (HR. Imam Muslim).
Rasulullah Saw. bersabda,

"Ada seseorang yang mengunjungi saudaranya di sebuah desa. Di tengah perjalanan, Allah mengutus malaikat-Nya. Ketika malaikat menjumpainya, malaikat bertanya, "Mahu kemana?" Orang tersebut menjawab, "Saya mahu mengunjungi saudaraku di desa ini." Malaikat bertanya, "Apakah kau ingin mendapatkan sesuatu keuntungan darinya?" Ia menjawab, "Tidak. Aku mengunjunginya hanya kerana aku mencintainya kerana Allah." Malaikat pun berkata, "Sungguh utusan Allah yang diutus padamu memberi khabar untukmu, bahawa Allah telah mencintaimu, sebagaimana kau mencintai saudaramu kerana-Nya." (HR. Imam Muslim).

3. Mereka adalah ahli surga di akhirat kelak. Rasulullah Saw. bersabda,

"Barangsiapa yang mengunjungi orang sakit atau mengunjungi saudaranya kerana Allah, maka malaikat berseru, 'Berbahagialah kamu, berbahagialah dengan perjalananmu, dan kamu telah mendapatkan salah satu tempat di surga." (HR. Imam Al-Tirmizi).

Rasulullah Saw. bersabda,

"Sesungguhnya di sekitar arasy Allah ada mimbar-mimbar dari cahaya. Di atasnya ada kaum yang berpakaian cahaya. Wajah-wajah mereka bercahaya. Mereka bukanlah para nabi dan bukan juga para syuhada. Dan para nabi dan syuhada cemburu pada mereka kerana kedudukan mereka di sisi Allah." Para sahabat bertanya, "Beritahukanlah sifat mereka wahai Rasulallah. Maka Rasul bersabda, "Mereka adalah orang-orang yang saling mencintai kerana Allah, bersaudara kerana Allah, dan saling mengunjungi kerana Allah." (Hadis yang ditakhrij Al-Hafiz Al-Iraqi, ia mengatakan, para perawinya tsiqat).

4. Bersaudara kerana Allah adalah amal mulia dan mendekatkan hamba dengan Allah.

Rasul pernah ditanya tentang derajat iman yang paling tinggi, beliau bersabda, "...Hendaklah kamu mencinta dan membenci kerana Allah..." Kemudian Rasul ditanya lagi, "Selain itu apa wahai Rasulullah?" Rasul menjawab, "Hendaklah kamu mencintai orang lain sebagaimana kamu mencintai dirimu sendiri,………….." (HR. Imam Al-Munziri).

5. Diampunkan Dosa. Rasulullah Saw. bersabda,

"Jika dua orang Muslim bertemu dan kemudian mereka saling berjabat tangan, maka dosa-dosa mereka hilang dari kedua tangan mereka, bagai berjatuhan dari pohon." (Hadis yang ditkhrij oleh Al-Imam Al-Iraqi, sanadnya dha'if).

Isnin, 5 Julai 2010

baru nak up =)

Assalamualaikum kepada sahabat2 seperjuangan sekalian..

Sebenarnya saya tak lah pandai sangat nak menulis ni. Tapi dengan kekuatan kemahuan yang ada akhirnya saya cuba jugak untuk nukilkan tulisan ni ke dalam blog ini.. seingat saya ini lah kali pertama saya menulis dengan idea saya sendiri. Saya berazam saya akan terus menulis. Hehehehe… Walau ape pun biasalah mula-mula baru nk up katakan. Teringat saya pada sepotong ayat yang saya petik dari sebuah filem Indonesia yang berjudul “perempuan berkalung serban”, ayatnya lebih kurang begini “rumah takkan mungkin siap dalam masa sehari” kata2 ini cukup terkesan dalam hati saya kerana saya sering terfikir bagaimana aku nak jadi seorang yang hebat dan berkebolehan. Bila difikir balik memang mudah bila berkata-kata, tapi cubalah buat la dulu. Kalau dah buat tu istiqamahkan. Kita boleh tengok berapa ramai yang kecundang di tengah jalan kerana tidak istiqamah dalam perjalanan. (Saya memohon kepada allah semoga kita semua dijauhkan dari sifat cepat putus asa) Seumpama kita buat rumah, rumah itu belum lagi siap tapi kita dah putus asa dan tidak lagi istiqamah untuk meneruskan membina rumah itu tadi. Akhirnya rumah itu terbengkalai begitu sahaja. Begitu juga dengan diri kita ni. Apabila kita ada kemahuan untuk capai sesuatu mestilah bertindak untuk mendapatkan apa yang kita hajatkan itu. Yang pasti perkara yang paling penting ialah usaha yang gigih dan istiqamah, doa yang berterusan tanpa putus asa dan tawakal kepada allah dengan sepenuh hati.. tapi pada fikiran saya usaha ini bukan lah usaha yang sembrono, yang orang kata main terjah je. Yang penting di dalam usaha itu mestilah ada strategik kita bagaimana untuk kita capai apa yang selama ini kita inginkn.. walau ape pun saya harap kepada teman-teman jauh ataupun dekat marilah sama2 kita teruskan perjuangan ini demi mencapai cita-cita dan matlamat kita dengan penuh bersemangat dan bertenaga. Rintangan itu pasti datang, walau ape pun dugaannya kita pasti dapat mengharunginya kerana allah tidak menciptakan ujian itu luar dari batas kemampuan manusia. Saya percaya anda semua dilahirkan sebagai juara yang hebat. Jadi apa lagi tunggu, jom sama-sama kita bangkit dari kegagalan yang lalu. Hilangkan tangis dan pilu kerana kekecewaan yang lalu. Dan ukirlah senyuman selalu… peaceee…. =)



hehehehehe... letihnyer seharian jalan kaki kt kl..

Khamis, 24 Jun 2010

Ada hadis rupanya psl sanggul tinggi tu...patut dah jd trend akhir zaman..



It's a trend nowadays that many muslim Malaysian women are into the new hijab wearing i.e. wearing a shawl-like syrian style hijab. I posted on my Fb status recently stating that I too, would want to wear the syrian women hijab style with high bun but unfortunately my hair is short thus cannot tie or do a bun at all.I also received few suggestions to buy fake buns online or at Arzu, KLCC.

I used to study in an arabic-medium school and had learned that when you wear tudung, you're not supposed to show any indication that your hair is long by tying your hair really high/do a bun until men can notice the presence of your long hair

eventhough you wear your cover/hijab. That defeats the purpose of wearing a hijab.However, I can't remember the hukum whether it's haram or harus or makruh.

Being curious, I googled about this sanggul arab issue and found the hadith related:

Quote::
" akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat"- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
"dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini"

-hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

I would say that I was tempted at first as I saw some women/celebraties/tv presenters looked really pretty wearing the syrian style hijab with high sanggul/bun. Sometimes, bila nak cantik, manusia selalu lupa pada hukum walaupon dah belajar.I am one of them. Bila nak buat benda jahat, laju je.
Anyway, in wearing hijab,niat perlukah menghalalkan cara? I dare not jatuhkan hukum or say that it is haram wearing the fake sanggul arab.However,at the moment, I'll just forget about buying the sanggul arab thingy.

NOT PERFECT

Isnin, 14 Jun 2010

alahai dunia....


kekejaman yahudi yang sedia maklum




Salam,

Semalam Razali Awang, pemberita TV3 yg pergi ke Gaza baru-baru ni, datang ke my company tu share his experience. Persatuan Islam Pekerja yg anjurkan. Razali ni tiap kali dia bercerita, mesti tersekat2 sebab dia kata dia tak dpt lupakan pengalaman yg dia akan kenang smpai mati. I ada things yg nak share yg buat I tak boleh tido mlm tadi.

Mesir :

Razali kata ni Firaun modern. Nama je Islam tapi dah very secular. Sanggup kencing di dinding2 masjid. Mesir sekat sempadan ..the only way ke Gaza . Makanan dan ubatan2 sume rosak kat sempadan Mesir-Gaza. Sempadan Gaza and Mesir is 14 km long. Kalau lah tak de sekatan, rakyat Palestine takkan kebuluran... "Mesir lebih rela bersempadan dgn Israel drp bersempadan dengan Hamas!" ? Apa punya manusia ni, kata Razali Awang.
Khutbah Jumaat di Mesir mengharamkan khutbah mengenai keganasan di Gaza . Razali btau rakyat Palestin yg dia interview, kat Malaysia tiap Jumaat kami bacakan Qunut Nazilah dan bersolat hajat demi kesejahteraan rakyat Palestine ? Berapa banyak checkpoint dia kena lalui kat Mesir?tapi dgn pertolongan Allah SWT lepas pulak..tapi perit nya..yg mintak rasuah?charge naik bas 500 meter is RM70!!! Memang sekutu kuat Amerika and Israel . (Eee?tak ingin hantar anak gi Al Azhar..lebih baik hantar ke negara Islam lain..UIA pun dah bagus!!!)

Gaza ( Palestine )

Terbahagi kepada 2 ? Hamas dan Fatah?Belah Fatah ada kasino! Kata wartawan dari Belgium dan Itali, the best strawberry in the world comes from Gaza !
Imam Shafie lahir di sini (sebak pulak bila dengar yg ni). Razali kata rakyat Palestine sgt berpegang teguh kpd ajaran Islam dan mazhab Shafie.
Org Palestine sgt baik dan friendly as compared to other Arabs esp yg kat Mesir tu.. Moyang Rasulullah SAW dikebumikan dia sini (lupa nama ..tapi dia mention Hashim?.) Beautiful country, iklim Mediterranean .boleh kalahkan Los Angeles kalau tak kerana peperangan..

Hamas




Memang kalangan yg rela mati sebab mati syahid. Rela mati anytime. Bila bersalam perpisahan dengan Razali dia org ucap "Kalau anda dtg lagi ke sini, adakah kita akan bertemu lagi"?like they know they can die anytime.
Tulang2 yg melekat kat dinding bangungan rosak, tak busuk walau dah berminggu! Mayat tak reput langsung, bila kubur dibedil oleh Israel ?punyalah jahat manusia, kubur pun nak bedil konon tempat simpan senjata.
Hamas ada 25,000 org...tak de senjata canggih tapi yg mati hanya 100 lebih je!! Hamas ni beroperasi di bawah tanah and they are everywhere. They operate in small groups.
Isteri kepada yg mati syahid, hanya ada satu misi, utk berperang dan mati syahid supaya dapat jumpa suami semula di syurga.. Bagi mereka, kanak2 yg mati berada di sisi Allah SWT. Menurut seorang ibu yg anak nya mati syahid, hari ni sorang mati, esok lahir lagi seorang bayi..

Israel

Memang pengecut sebab tak berani perang one to one ngan Hamas. Kat darat hanya duduk dlm kereta kebal. Pastu serang ngan bom pintar, bom fosforus dari jarak jauh. Dia org tau Hamas ada penembak tepat! So, depa takut nak turun dari kereta kebal.
Kereta kebal Israel musnahkan tanaman seperti anggur dan pokok zaitun sebab tanaman ni makan masa bertahun nak tumbuh balik. Biar rakyat Palestine kebulur dan tak de sumber pendapatan. Semua resolusi PBB, satu pun Israel tak ikut!!! Ada back-up besar lah katakannn...


bom fosforest


Rakyat Palestine

Sedih Razali tengok dia org rebus rumput sebab dah tak de makanan. Kanak2 tiada cita-cita lain selain dari ingin menjadi pengebom berani mati kerana trauma melihat ahli keluarga dibunuh di depan mata sendiri!
Di hospital, pembedahan, jahit kulit ke apa ke?terpaksa dibuat tanpa bius. Sebab ubat dah tak de. Razali kata tak tahan dia tengok budak2 menjerit2 kesakitan bila kepala di jahit!
Dia jugak pergi sendiri ke dewan bedah yg telah dibedil dgn bom fosforus ..sebelum serangan ada few doctors sedang bedah pesakit?.Razali kata tak de apa yg tinggal ..semua dah jadi abu!!! Ada la nampak serpihan tulang sikit2 here and there?Fosforus ni dia hancurkan kulit dan tulang?Nauzubillah. Ada banyak lagi..but too long to write. Razali Awang memang volunteer nak pergi ke Gaza ...So, inilah yg diceritakan oleh beliau.
Satu lagi antara pembekal rifle ke Israel selain dari USA is negara jiran kita ni ha...yg paling dekat...SINGAPURA! So Razali kata kalau kita shopping kat sana mcm kita sokong Israel .
So friends, kita terus doa dan berdoa utk keselamatan saudara Islam kita di mana jua mereka berada..
Wasalam.