Selasa, 13 Julai 2010

hayatilah dan selamilah dalam jiwa anda yang ada secebis nikmat renungan...huhuhuhu




Ada dua sahabat karib sedang dalam perjalanan. Iman dan amal namanya. Ditengah perjalanan mereka bertengkar, Iman tidak menahan amarahnya kemudian menolak Amal sampai terjatuh. Meskipun Amal merasa sakit, Amal tidak melawan. Tanpa bertutur kata. Amal menulis sesuatu di atas pasir.

'Hari ini sahabatku menolakku sampai aku jatuh.'

Mereka lalu melanjutkan perjalanan hinga menemukan sungai untuk membersihkan badan. Namun ternyata sungai itu teramat dalam sehingga Amal hanyut dan nyaris tenggelam dan diselamatkan oleh Iman, sahabatnya. Ketika Amal dalam keadaan sedar dan rasa ketakutannya hilang Amal menulis disebuah batu.

'Hari ini sahabatku menyelamatkan nyawaku.'

Melihat apa yang dilakukan Amal, Iman terheran-heran dan bertanya, 'Kenapa waktu aku menolakmu hingga terjatuh, kau menulis diatas pasir dan sekarang kau menulis diatas batu?'

Amal tersenyum dan menjawabnya, 'Ketika seorang sahabat melukai hati kita, kita harus menulisnya diatas pasir agar angin maaf datang berhembus dan menghapus luka dihati. Dan apabila diantara sahabat kita membuat kebaikan sekecil apapun kita harus memahat diatas batu hati kita agar kita tetap mengenang, tidak hilang tertiup waktu.' Dua sahabat baik itu akhirnya tertawa bersama, bahagia menikmati pemandangan yang indah disetiap perjalanan.

Hikmah kisah diatas adalah, hidup ini kita seringkali berbeza pendapat dan berkonflik kerana sudut pandang yang berbeza. Oleh kerana itu saling memaafkan dan melupakan masalah dan kesalahan orang lain akan membuat hidup kita menjadi bahagia dan kebaikan orang lain yang pernah dilakukan untuk kita menjadi kenangan yang terindah dalam hidup kita yang sentiasa tersimpan dalam hati tidak terhapus oleh waktu. Itulah makna seorang sahabat.
(A.syafii)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan